Med fem millioner besøkende i året og 1900 medarbeidere stilles det høye krav til at ventilasjonen skal bidra til et ...
I 1963 ble Gekås grunnlagt i en kjeller i Ullared. I dag er det Sveriges mest populære besøksmål og regnes som verdens største varehus. Shopping, overnatting, mat og arrangementer skaper en unik opplevelse. Destinasjonen er ekstremt populær og trekker til seg gjester fra både fjern og nær. Med fem millioner besøkende i året og 1 900 medarbeidere stilles det høye krav til at ventilasjonen skal bidra til et godt inneklima, året rundt.
Relasjonen mellom IV Produkt og Gekås begynte for nesten 30 år siden. VVS-konsulent Nils Perlhagen har prosjektert et hundretalls aggregater til Gekås. Nils forteller oss at det var på slutten av 80-tallet at Gekås innså at det er store fordeler ved å investere i inneklimaet og dermed nytt ventilasjonsutstyr.
– Vi foretok investeringer i forbedrede ventilasjonsaggregater kombinert med komfortkjøling, og det gjorde at varehuset kunne holde jevn innetemperatur hele året, sier Nils.
– Aggregatene som installeres på Gekås, er dimensjonert i overkant for å sikre et godt inneklima og for å være så energieffektive som mulig, fortsetter Nils.
Allerede på 90-tallet var inneklimaet viktig i Gekås. Nils Perlhagen ses her i tekniskrom sammen med daværende bygg- og eiendomssjef Tommy Johansson.
Den gjennomsnittlige besøkende tilbringer 4,5 timer i varehuset, og Gekås legger stor vekt på alltid å kunne levere et godt ventilert og behagelig inneklima, selv på de varmeste sommerdagene. Det hjelper både kundene og medarbeiderne å holde ytelsen på topp.
– Tidligere gikk alle aggregatene på full effekt hele dagen, men de siste sju årene har alle aggregatene fått frekvensstyring, slik at vi kan turtallsstyre viftene, forteller Magnus Larsson, teknisk ansvarlig for eiendommer i Gekås.
– Også eldre aggregater har fått oppdatert teknologi og kan nå turtallsstyres, og de måler karbondioksid og temperatur med mer enn én giver, fortsetter Magnus.
– Nå arbeider vi kun med behovstilpasset ventilasjon i lokalene for å kunne tilpasse antall besøkende i varehuset. Dette har medført at vi har kunnet optimalisere driftskostnadene og forlenge levetiden til aggregatene ettersom de ikke går på maksimal effekt døgnet rundt. Det har vært et omfattende prosjekt som vi har sett store fordeler med, sier Magnus.
I begynnelsen av 1990-tallet kjøpte Gekås sitt første aggregat fra IV Produkt, den integrerte reversible varmepumpen KVPI. I dag har de over hundre aggregater i totalt 10 000 kvm vifterom.
– At vi fortsatt kjøper aggregater fra IV Produkt skyldes tryggheten, som vi setter svært høyt. I dag er vi store og har ca. 110 aggregater, og da er vi avhengige av at ting fungerer. IV Produkts service og automatikkstøtte har vist stor kompetanse og tilgjengelighet, et samarbeid som har fungert svært bra gjennom alle år, sier Magnus.
Nils Perlhagen og Magnus Larsson har i mange år bidratt til å prosjektere og vedlikeholde Gekås’ store samling av ventilasjonsaggregater fra IV Produkt, nå over 100 aggregater.
– For eksempel var serviceavdelingen fra IV Produkt her i løpet av to timer og skiftet en vifte som gikk i stykker. Det er svært viktig å ha en partner som kan møte våre behov og høye krav til ventilasjon, sier Magnus.
De siste aggregatene som IV Produkt har levert til Gekås, har den integrerte kjøleløsningen EcoCooler.
– Integrert kjøling i aggregatet betyr kortere byggetid og enklere installasjon for oss, noe som også var en av de avgjørende årsakene til at vi valgte IV Produkt som leverandør, sier Magnus.
– Vi husker vel alle sommeren i fjor. Da hadde vi lenge en utetemperatur på over 30 grader, men kunne likevel ha 23 grader i varehuset, takket være veldimensjonerte aggregater, avslutter Magnus.